Select Page

Zo, het is een behoorlijke tijd geleden dat ik hier geschreven heb. Het blijft toch lastig de balans te vinden tussen schrijven op je eigen blog, en schrijven voor Just Keep Running. Ik wil niet in herhaling vallen, en ik wil ook niet klakkeloos mijn weekverslag op JKR dan maar hier neer plempen. En toch mis ik schrijven op mijn eigen hoekje.

Hoewel mijn url WendyRuns is, ga ik dan ook iets meer schrijven over dingen die me dagelijks bezighouden naast het hardlopen. Dan heb ik ook weer iets meer om over te schrijven 🙂

Mijn laatste update ging over de acute bronchitis die ik opliep begin van het jaar. Gelukkig is die al lang weer achter de rug en loop ik ook al weer regelmatig. Sterker nog, ik train op dit moment samen met bijna alle meiden van JKR voor de halve marathon van Eindhoven. Ik merk dat dat me een stuk beter en relaxter afgaat dan vorig jaar.

Trainen voor de halve

Trainen voor de halve

Ik heb de afstand al een keer gelopen en weet wat het is – en dat maakt voor mij het grote verschil denk ik. Vorige week vrijdag tikte ik voor het eerst sinds vorig jaar oktober weer de veertien kilometer aan en het ging zoveel gemakkelijker dan de trainingen toen. Regelmatig trainen werpt echt duidelijk zijn vruchten af, zeker als je dan kijkt naar je statistieken. Die veertien kilometer vrijdag liep ik op mijn dooie gemakkie zonder tijdsdruk whatsoever. En als je dan ziet dat je hem een halve minuut per kilometer sneller loopt, met dertig hartslagen per minuut lager dan bijvoorbeeld de Dam tot Dam vorig jaar, ja dan word ik wel heel gelukkig!

Ik ben nog steeds geen heel snelle hardloper, maar het is heerlijk om die progressie te zien. Ik moet dan ook van ver komen – ik heb pakweg 38 jaar van mijn leven niet (serieus) gesport en mijn conditie was dus gewoon heel slecht. Inmiddels heb ik dat geaccepteerd en vier ik ieder succes. Ze zeggen wel eens dat een gemiddelde hardloper na 7 jaar op de top zit – nou, dan heb ik nog wel even te gaan dus!

Doelen

Running Club

Plannen voor de komende jaren heb ik zeker. Eigenlijk zou ik dit jaar de halve marathon niet doen, ik wilde de Bruggenloop of de Dam tot Dam mijn verste afstand maken. Maar omdat het hele JKR blog de halve ging doen wilde ik toch erg graag mee doen. Dit jaar wordt het dus eerst de Tilburg Ten Miles, dan (mogelijk) nog de Dam tot Dam. De halve van Eindhoven, de Bruggenloop. Mooi jaar, lijkt mij zo.

Volgend jaar, 2016, staat in het teken van doortrainen. Ik ben al begonnen met krachttraining en coretraining, en dat wil ik dit keer onder begeleiding echt gaan volhouden. Mijn lichaam sterker maken, gezonder maken. En dan een voorjaars halve marathon, en eentje in het najaar.

Marathon 2017? Of toch 2018?

Dit wil ik ook!

En dan … misschien …

In het najaar van 2016 starten met de voorbereidingen voor een hele? Ik wil het heel graag. Het liefst in Rotterdam. Die sfeer, ik heb er dit jaar van geproefd, fantastisch. Mijn ouders wonen daar en Rotterdam heeft toch een speciale plek in mijn hart. Rotterdam is wel een voorjaarsmarathon, dus misschien is 2017 niet haalbaar. Ik wil wel graag realistisch blijven wat dat betreft. Aan de andere kant, als ik in een jaar van de 10 naar de 21 kan lopen, dan zou dat toch ook moeten lukken van de 21 naar de 42? Het is een kwestie van aankijken denk ik, goed luisteren naar mijn lichaam en de stand van zaken opnemen eind 2016. Ik heb er ontzettend zin in.

Heb jij plannen voor de komende jaren?