Select Page

Jaaaaa ook ik ga heerlijk cliche zijn en 2016 beginnen met een lijstje met doelen. Haha, volgens mij doet iedere blogger dit, of je nu fitblogger, lifestyleblogger, hardloopblogger of gewoon een beetje-van-alles-blogger zoals ik bent. Ik houd niet zo van vastgestelde goede voornemens die je precies op 1 januari begint trouwens. Jaardoelen, da’s wat anders vind ik. 

Heerlijk, zo’n heel jaar dat voor je open ligt. Gisteren kwam op Just Keep Running mijn hardloop doelenlijstje online. Ik schreef die post een aantal weken geleden en na dat moment hebben mijn ideeen over het komende jaar iets meer vorm gekregen. Dus doe ik het hier nog eens dunnetjes over. Daarnaast heb ik nog wat andere, persoonlijke doelen die wel zijdelings met hardlopen te maken hebben maar eigenlijk ook met mijn leven als geheel. Dus die krijg je er extra bij 🙂

Wat zijn mijn hardloopdoelen dan, voor dit jaar?

#Mijn basissnelheid omhoog brengen
Dit is mijn hoofddoel dit jaar. Iedereen die hardloopt, is een hardloper. Snel, gemiddeld, traag en alles daar tussenin. Het is dus niet zo dat ik vind dat je als hardloper een bepaalde snelheid moet hebben. Ik ben alleen niet tevreden over die van mij. Ik loop op dit moment mijn 15K wedstrijden ongeveer op 6’40”. Doel is om op de kortere afstanden de 10K per uur te halen, en de lange duurlopen op 6’30” te kunnen lopen. Waarom? Dat vertel ik je later!

#Focus op korte afstanden in de eerste helft van het jaar
De korte afstanden moeten als eerste sneller. Daarvoor ga ik deze winter trainen

#Trainen met een gepersonaliseerd schema en me daar aan houden
Ik ben echt serieus in het behalen van mijn doelen dit jaar – en daar hoort wat mij betreft een goed, op mij afgestemd schema bij. Ik ben daar mee bezig en zal daar wat over schrijven als het rond is. Me aan dat schema houden is een tweede haha! Ik ga mijn best doen

#Iedere maand een wedstrijd lopen
Ik merk dat ik wedstrijden gebruik als een stok achter de deur. Ze geven me focus en een doel (haha). Daarnaast vind ik het erg leuk om loopmaatjes te ontmoeten en op andere plekken te lopen dan ik normaal doe. Als laatste halen wedstrijden altijd het beste in me naar boven. Dat mag ik best vaker doen!

Voor de eerste vijf maanden ben ik al onder de pannen. Daar zal ik binnenkort nog wel een artikeltje over schrijven!

#Aan het eind van het jaar aanhaken bij Run2Forty2
Als het me lukt om die basissnelheid omhoog te halen, en de lange duurlopen op 6’30” te kunnen lopen, dan kan ik aanhaken bij Run2Forty2 in het najaar. Waarom? Omdat ik heel graag in groepsverband wil gaan trainen voor de Rotterdam Marathon in het voorjaar van 2017 🙂 En dan moet ik deze snelheid kunnen lopen voor de trainingen. Yay! Zin in!

Daarnaast heb ik een aantal persoonlijke doelen.

#Dit blog beter bij houden
Ik vind schrijven echt heel leuk, en haal ook veel plezier uit het schrijven van mijn verslagen voor Just Keep Running. Op een of andere manier vergeet ik altijd een beetje dat dit blog bestaat en dat is gewoon zonde. Dus, ik ga mijn best doen om hier wat regelmaat in te brengen. Zo wil ik vanaf vrijdag starten met een weekoverzicht, en eigenlijk wil ik dan op zondag en woensdag ook een artikel plaatsen.

#Beter eten
Eten en ik doen het niet zo heel goed samen. Ik ben vooral een lekkere eter, maar geen regelmatige en als ik in de stress schiet dan eet ik niet. En volgens mij heb ik nogal een hoge verbranding 🙂

Omdat ik dit jaar nogal pittig ga trainen zoals het er nu naar uitziet, kan me dat problemen op gaan leveren. Ik heb nu al dat ik moeite heb om op gewicht te blijven als ik bijvoorbeeld voor een halve aan het trainen ben, en als ik voor een hele ga trainen moet ik daar zeker op gaan letten. Dit wordt dus een zoektochtje dit jaar, en ik zal je daar zeker over op de hoogte houden!

#Balans vinden tussen werk, sport en sociaal
Mijn werk is pittig, en ik wil veel gaan sporten. Daardoor voorzie ik nu al dat mijn agenda vol gaat lopen, en tot op zekere hoogte moet ik daar ook gewoon maar aan toe geven. Ik heb echter ook een aantal lieve vriendjes en vriendinnetjes, en een hele lieve echtgenoot thuis lopen. Ik moet dit jaar goed opletten dat ik de een niet voor de ander tekort ga doen. Timemanagement dus!

Volgens mij is alles, als ik zo kijk, best heel goed haalbaar. Ik heb ontzettend zin in dit jaar. Het is een beetje een tussenjaar, want volgend jaar is het jaar van de marathon. Maar dat is niet erg – een heel jaar nemen als aanloop naar zo’n evenement is hartstikke prima.

Heb jij doelen voor dit jaar?