Select Page

Het heeft even geduurd voor ik deze review kon schrijven. Ik had het horloge nauwelijks om mijn pols of ik werd geveld door een runners knee. En daarmee kun je een horloge niet heel goed testen he? Inmiddels heb ik wel genoeg (kleine) loopjes achter de rug om toch iets over de Garmin Forerunner 235 te kunnen schrijven. Lees mee!

In mijn “hardlooploopbaan” heb ik al aardig wat hardloophorloges of – apps gehad. Ik begon zoals iedereen denk ik gewoon met mijn telefoon met daarop Runkeeper. En Nike+ en Endomondo. Ik heb vanalles uitgeprobeerd 🙂 Maar ik bleef het onhandig vinden dat ik de telefoon bij me moest hebben (hoewel ik dat ding nog steeds iedere keer met me mee sleep, je moet toch ergens runfies mee maken toch? :D) en in het begin moest je die apps ook handmatig aan- en uitzetten bij onderbrekingen. Vooral bij trainingen met de Running Club waar we tussendoor veel looptechnieken en core-oefeningen deden vond ik het hoogst irritant.

Dus ik kocht een Nike+ sporthorloge. Dat deze niet bepaald lekker om mijn pols zat kon me niet zoveel schelen – ik moest en zou een Nike horloge hebben. Daarvan was ik snel genezen. De GPS functie was super traag ondanks de samenwerking met TomTom en zoals gezegd zat ie totaal niet goed. Ik heb hele dunne polsjes en het horloge was groot en stijf. Ik kreeg constant last van de botjes in mijn pols. Die ging dus de deur uit.

Vervolgens kwam de TomTom Runner. Dat was al een heel stuk beter, de band was veel flexibeler en smaller, en ik vond het schermpje ook prettiger. Ook de GPS pakte dit horloge veel sneller. Met dit horloge heb ik een behoorlijke tijd gedaan, tot ik ging trainen voor de halve marathon. Bij de langere duurlopen ging de hartslagband steeds onprettiger zitten totdat ik er schaafwonden aan mijn borstbeen aan over hield. Toen ik de 18 kilometer gelopen had als laatste voorbereiding op de halve van Amsterdam, besloot ik mezelf de TomTom Cardio cadeau te doen die net uit was: de variant van de Runner met geintegreerde hartslagmeter in de polsband. Aaaah, wat een verademing!

Dit horloge beviel me prima, en ik deed er dan ook een vol jaar mee. Ook de halve marathon Eindhoven liep ik er nog mee, en de Bruggenloop in 2015. En toen … toen wilde ik op snelheid gaan trainen en liep ik tegen de beperkingen van de programmeerbaarheid van de TomTom aan (plus ook deze was, door de geintegreerde hartslagmeter, eigenlijk weer te clunky voor mijn polsen). Na lang twijfelen ging die dus ook weer de deur uit en stapte ik over op de Garmin!

Garmin Forerunner 235

Garmin Forerunner 235

Ik viel als een blok voor het mooie scherm en de flexibele band van de Garmin. En toegegeven, hij zit ook erg lekker om mijn pols. Het bandje is flexibeler dan dat van de TomTom’s en is beter af te stellen. Daardoor zit het horloge als een huis om mijn pols.

De Garmin heeft enorm veel opties. Zowel op hardloopgebied als in de overige opties. Het zijn er zoveel dat ik in het begin een beetje verdwaalde in het menu en de mogelijkheden. Waar de TomTom een heel simpele vierkante knop had waarmee je nogal overzichtelijk door het menu heen kon bladeren, daar heeft de Garmin knopjes aan alle kanten, dus dat was even wennen. Maar dat was het dan ook hoor, wennen. Het is net alsof je van een iPhone overstapt naar een Android telefoon: dan ben je ook de eerste paar keer aan het zoeken waar alle opties zitten. De beschrijving lezen is dus ook geen overbodige luxe (doe ik dus nooit he … dit keer was het wel handig :))

Hardlopen met de Garmin

Ik heb nu aardig wat loopjes met de Garmin achter de rug en ik moet je zeggen, ik ben enthousiast. Garmin heeft zijn eigen methodiek om je hartslag te meten en ik was een beetje bang dat dat flink zou afwijken ten opzichte van de al langer bestaande technieken, maar niets is minder waar. Hij doet het prima (altijd eigenlijk, terwijl de TomTom nog wel eens haperde) en de resultaten wijken niet af van wat ik gewend ben.

Garmin Forerunner 235

Hardlopen doe je met de grote knop rechtsboven met daarop een hardlopertje afgebeeld. Één keer klikken en je komt in het hardloopmenu (het horloge begint dan ook al te zoeken naar GPS satellieten), en hier kun je ook kiezen of je een ingeprogrammeerde training wil doen, of dat je gewoon wil hardlopen. Maak je keuze, klik nog een keer en je bent in principe klaar om te gaan. Klik een derde keer en de tijdmeting start. Kind kan de was doen!

Garmin Forerunner 235-5

Verder is het scherm heel helder en behoorlijk groot waardoor je echt in 1 oogopslag kunt zien hoe je er voor staat. Je kunt door verschillende schermen heen scrollen met de pijltjes naar beneden links op het horloge, maar eigenlijk doe ik dat vrijwel nauwelijks. Want:

Wat ik fantastisch vind is dat je het scherm in vier delen kunt opdelen. Bij de TomTom kon dat maar in drieeen, en dan miste ik net altijd een getalletje. Ik wil namelijk graag de gelopen kilometers, mijn hartslag, mijn pacing van het moment en de gelopen tijd kunnen zien. Dat kan nu dus, allemaal in één scherm. Wat ik dan wel weer jammer vind, is dat dat alleen kan als je gewoon lekker gaat lopen zonder dat je een training uitvoert. Als ik een geprogrammeerde training ga doen, dan zie ik maar drie statistieken. Whyyy? Ik weet niet of het niet kan, of dat ik eea verkeerd heb ingesteld. Ik heb in ieder geval nog niet gevonden hoe je dan vier statistieken kunt laten zien.

Daarnaast doet het horloge een gok naar je VO2Max en is het wat dat betreft zelflerend. Hoe vaker je loopt met het horloge, des te meer het horloge leert van jouw snelheden en afstanden. Op basis daarvan berekent ie je VO2Max en kun je dus zien hoe het staat met je energie- en zuurstofhuishouding. Leuk toch? Natuurlijk is dit een getal bij benadering – als je echt een goede VO2Max meting wilt laten doen, dan moet je dat bij een club zoals Energylab laten doen. Maar dat kost al snel weer een aardige duit geld, en een benadering vind ik op dit moment goed genoeg.

connect-dashboard

connect-workout

Waar wat mij betreft de grote kracht zit van dit horloge, is de veelzijdigheid qua programmeren. Er zit een compleet dashboard bij dat je kunt laten synchroniseren met je horloge als je hem aansluit op je PC, of als je via wifi synchroniseert met een app op je telefoon. Waar ik bij de TomTom mijn intervallen niet goed kon programmeren, kan dat bij de Garmin dus wel. De TomTom kon alleen herhalingen aan van dezelfde afstanden of tijden (dus 3×5 minuten of 2×7 minuten), en bij de Garmin kan ik dat veel gedetailleerder programmeren. Zo kun je piramideloopjes maken (1×200 meter, 1×400 meter, 1×600 meter, 1×400  meter, 1×200 meter) etc. Je kunt dus afwisselen in dezelfde workout tussen afstanden en tijden. Fijn!! Zo kan ik ook lange duurlopen gaan inprogrammeren waar ik wisselende afstanden in wisselende hartslagzones moet lopen.

Die hartslagzones die zijn ook heel nauwkeurig in het dashboard in te stellen. Even synchroniseren, klaar!

connect-run

connect-run-details

Op het dashboard kun je nog veel meer – je kunt vooraf je wedstrijden met afstanden en al in je agenda programmeren en als je de wedstrijd gaat lopen, kun je je run dus aan dat agenda item koppelen. Je ziet de history van je gelopen afstanden met allerlei details op gebied van tempo, hoogteverschillen, hartslag en voetcadans. Je kunt runs zien die vrienden met ook een Garmin hebben gelopen. Je kunt jezelf doelen stellen en die proberen te halen. Het zit heel gelikt in elkaar.

Extra opties

Garmin Forerunner 235-7

Garmin Forerunner 235-8

Naast hardloopopties kan het horloge nog veel meer. Zo is het een complete activity tracker. Als je het horloge de hele dag omhoudt, telt hij je stappen en je calorieverbruik. Via de bijbehorende app op je telefoon kun je integreren met MyFitnessPal, Strava en Apple Health. Via het connect dashboard op mijn PC ben ik verbonden met Runkeeper en Endomondo.

Garmin Forerunner 235-2

Verder kun je op het horloge allerlei meldingen ontvangen: dit stel je weer in op het horloge zelf geloof ik. Inmiddels ben ik vergeten hoe ik het heb ingesteld en ik kan het ook niet meer terug vinden. Wat ik daarvan dus verwarrend vind is dat dit soort instellingen verspreid zijn over de app, het horloge en het dashboard, Liever had ik alles bij elkaar gehad. Hier komt opnieuw de “ingewikkeldheid” van het menu om de hoek kijken. Daar kan Garmin nog wel eea verbeteren vind ik.

Ik heb het horloge een tijdje lang als activity tracker gedragen, maar ben inmiddels weer overgestapt naar mijn Jawbone UP. Dat is een heel persoonlijke voorkeur. Overdag vond ik de Garmin een prima horloge om ook zo te dragen, maar ‘s nachts zat ie me toch in de weg. Van de UP, die een stuk smaller is, had ik minder “last”. Overdag is de Garmin prima als gewoon horloge te dragen, zeker ook omdat de bandjes verwisselbaar zijn voor wat minder opvallende kleuren, en de klokjes ook inwisselbaar zijn door deze via de Garmin Connect store te downloaden (gratis!). In die Connect Store vind je trouwens nog veel meer apps die je op het horloge kunt laden (ik zei toch, flexibel?). Zo kun je het horloge uiteindelijk helemaal inrichten naar eigen wens.

Pluspunten en minpunten

Garmin Forerunner 235-10

Zoals uit het bovenstaande verhaal wel blijkt ben ik grotendeels positief. De Garmin heeft een helder duidelijk scherm dat je naar eigen wens kunt indelen, is bijzonder flexibel wat inprogrammeren van workouts en andere apps betreft en is heel nauwkeurig qua hartslagmeting. Het horloge is licht en zit prettig om je pols, en is een mooie eyecatcher.

Nadelen vind ik dus dat ie toch net iets te groot is als sleeptracker voor ‘s nachts, en dat ik het menu en alle opties vrij onoverzichtelijk gegroepeerd vind. Door dat laatste is het denk ik uiteindelijk lastig om echt het onderste uit de kan te halen bij dit horloge, en ik ben toch echt wel wat gewend qua onoverzichtelijke menustructuren.

De adviesprijs van deze Forerunner is €349,- op de site van Garmin zelf. Inmiddels kun je hem al wel voor wat goedkoper krijgen als je goed zoekt. Zo is hij bijvoorbeeld bij Fitshop.nl te koop voor €299,- op het moment van schrijven.

Vind ik dit horloge een aanrader? Ja! Wat mij betreft wel 🙂