Garmin Forerunner 235
gadgets

Gadgetreview: Garmin Forerunner 235

Het heeft even geduurd voor ik deze review kon schrijven. Ik had het horloge nauwelijks om mijn pols of ik werd geveld door een runners knee. En daarmee kun je een horloge niet heel goed testen he? Inmiddels heb ik wel genoeg (kleine) loopjes achter de rug om toch iets over de Garmin Forerunner 235 te kunnen schrijven. Lees mee!

In mijn “hardlooploopbaan” heb ik al aardig wat hardloophorloges of – apps gehad. Ik begon zoals iedereen denk ik gewoon met mijn telefoon met daarop Runkeeper. En Nike+ en Endomondo. Ik heb vanalles uitgeprobeerd 🙂 Maar ik bleef het onhandig vinden dat ik de telefoon bij me moest hebben (hoewel ik dat ding nog steeds iedere keer met me mee sleep, je moet toch ergens runfies mee maken toch? :D) en in het begin moest je die apps ook handmatig aan- en uitzetten bij onderbrekingen. Vooral bij trainingen met de Running Club waar we tussendoor veel looptechnieken en core-oefeningen deden vond ik het hoogst irritant.

Dus ik kocht een Nike+ sporthorloge. Dat deze niet bepaald lekker om mijn pols zat kon me niet zoveel schelen – ik moest en zou een Nike horloge hebben. Daarvan was ik snel genezen. De GPS functie was super traag ondanks de samenwerking met TomTom en zoals gezegd zat ie totaal niet goed. Ik heb hele dunne polsjes en het horloge was groot en stijf. Ik kreeg constant last van de botjes in mijn pols. Die ging dus de deur uit.

Vervolgens kwam de TomTom Runner. Dat was al een heel stuk beter, de band was veel flexibeler en smaller, en ik vond het schermpje ook prettiger. Ook de GPS pakte dit horloge veel sneller. Met dit horloge heb ik een behoorlijke tijd gedaan, tot ik ging trainen voor de halve marathon. Bij de langere duurlopen ging de hartslagband steeds onprettiger zitten totdat ik er schaafwonden aan mijn borstbeen aan over hield. Toen ik de 18 kilometer gelopen had als laatste voorbereiding op de halve van Amsterdam, besloot ik mezelf de TomTom Cardio cadeau te doen die net uit was: de variant van de Runner met geintegreerde hartslagmeter in de polsband. Aaaah, wat een verademing!

Dit horloge beviel me prima, en ik deed er dan ook een vol jaar mee. Ook de halve marathon Eindhoven liep ik er nog mee, en de Bruggenloop in 2015. En toen … toen wilde ik op snelheid gaan trainen en liep ik tegen de beperkingen van de programmeerbaarheid van de TomTom aan (plus ook deze was, door de geintegreerde hartslagmeter, eigenlijk weer te clunky voor mijn polsen). Na lang twijfelen ging die dus ook weer de deur uit en stapte ik over op de Garmin!

Garmin Forerunner 235

Garmin Forerunner 235

Ik viel als een blok voor het mooie scherm en de flexibele band van de Garmin. En toegegeven, hij zit ook erg lekker om mijn pols. Het bandje is flexibeler dan dat van de TomTom’s en is beter af te stellen. Daardoor zit het horloge als een huis om mijn pols.

De Garmin heeft enorm veel opties. Zowel op hardloopgebied als in de overige opties. Het zijn er zoveel dat ik in het begin een beetje verdwaalde in het menu en de mogelijkheden. Waar de TomTom een heel simpele vierkante knop had waarmee je nogal overzichtelijk door het menu heen kon bladeren, daar heeft de Garmin knopjes aan alle kanten, dus dat was even wennen. Maar dat was het dan ook hoor, wennen. Het is net alsof je van een iPhone overstapt naar een Android telefoon: dan ben je ook de eerste paar keer aan het zoeken waar alle opties zitten. De beschrijving lezen is dus ook geen overbodige luxe (doe ik dus nooit he … dit keer was het wel handig :))

Hardlopen met de Garmin

Ik heb nu aardig wat loopjes met de Garmin achter de rug en ik moet je zeggen, ik ben enthousiast. Garmin heeft zijn eigen methodiek om je hartslag te meten en ik was een beetje bang dat dat flink zou afwijken ten opzichte van de al langer bestaande technieken, maar niets is minder waar. Hij doet het prima (altijd eigenlijk, terwijl de TomTom nog wel eens haperde) en de resultaten wijken niet af van wat ik gewend ben.

Garmin Forerunner 235

Hardlopen doe je met de grote knop rechtsboven met daarop een hardlopertje afgebeeld. Één keer klikken en je komt in het hardloopmenu (het horloge begint dan ook al te zoeken naar GPS satellieten), en hier kun je ook kiezen of je een ingeprogrammeerde training wil doen, of dat je gewoon wil hardlopen. Maak je keuze, klik nog een keer en je bent in principe klaar om te gaan. Klik een derde keer en de tijdmeting start. Kind kan de was doen!

Garmin Forerunner 235-5

Verder is het scherm heel helder en behoorlijk groot waardoor je echt in 1 oogopslag kunt zien hoe je er voor staat. Je kunt door verschillende schermen heen scrollen met de pijltjes naar beneden links op het horloge, maar eigenlijk doe ik dat vrijwel nauwelijks. Want:

Wat ik fantastisch vind is dat je het scherm in vier delen kunt opdelen. Bij de TomTom kon dat maar in drieeen, en dan miste ik net altijd een getalletje. Ik wil namelijk graag de gelopen kilometers, mijn hartslag, mijn pacing van het moment en de gelopen tijd kunnen zien. Dat kan nu dus, allemaal in één scherm. Wat ik dan wel weer jammer vind, is dat dat alleen kan als je gewoon lekker gaat lopen zonder dat je een training uitvoert. Als ik een geprogrammeerde training ga doen, dan zie ik maar drie statistieken. Whyyy? Ik weet niet of het niet kan, of dat ik eea verkeerd heb ingesteld. Ik heb in ieder geval nog niet gevonden hoe je dan vier statistieken kunt laten zien.

Daarnaast doet het horloge een gok naar je VO2Max en is het wat dat betreft zelflerend. Hoe vaker je loopt met het horloge, des te meer het horloge leert van jouw snelheden en afstanden. Op basis daarvan berekent ie je VO2Max en kun je dus zien hoe het staat met je energie- en zuurstofhuishouding. Leuk toch? Natuurlijk is dit een getal bij benadering – als je echt een goede VO2Max meting wilt laten doen, dan moet je dat bij een club zoals Energylab laten doen. Maar dat kost al snel weer een aardige duit geld, en een benadering vind ik op dit moment goed genoeg.

connect-dashboard

connect-workout

Waar wat mij betreft de grote kracht zit van dit horloge, is de veelzijdigheid qua programmeren. Er zit een compleet dashboard bij dat je kunt laten synchroniseren met je horloge als je hem aansluit op je PC, of als je via wifi synchroniseert met een app op je telefoon. Waar ik bij de TomTom mijn intervallen niet goed kon programmeren, kan dat bij de Garmin dus wel. De TomTom kon alleen herhalingen aan van dezelfde afstanden of tijden (dus 3×5 minuten of 2×7 minuten), en bij de Garmin kan ik dat veel gedetailleerder programmeren. Zo kun je piramideloopjes maken (1×200 meter, 1×400 meter, 1×600 meter, 1×400  meter, 1×200 meter) etc. Je kunt dus afwisselen in dezelfde workout tussen afstanden en tijden. Fijn!! Zo kan ik ook lange duurlopen gaan inprogrammeren waar ik wisselende afstanden in wisselende hartslagzones moet lopen.

Die hartslagzones die zijn ook heel nauwkeurig in het dashboard in te stellen. Even synchroniseren, klaar!

connect-run

connect-run-details

Op het dashboard kun je nog veel meer – je kunt vooraf je wedstrijden met afstanden en al in je agenda programmeren en als je de wedstrijd gaat lopen, kun je je run dus aan dat agenda item koppelen. Je ziet de history van je gelopen afstanden met allerlei details op gebied van tempo, hoogteverschillen, hartslag en voetcadans. Je kunt runs zien die vrienden met ook een Garmin hebben gelopen. Je kunt jezelf doelen stellen en die proberen te halen. Het zit heel gelikt in elkaar.

Extra opties

Garmin Forerunner 235-7

Garmin Forerunner 235-8

Naast hardloopopties kan het horloge nog veel meer. Zo is het een complete activity tracker. Als je het horloge de hele dag omhoudt, telt hij je stappen en je calorieverbruik. Via de bijbehorende app op je telefoon kun je integreren met MyFitnessPal, Strava en Apple Health. Via het connect dashboard op mijn PC ben ik verbonden met Runkeeper en Endomondo.

Garmin Forerunner 235-2

Verder kun je op het horloge allerlei meldingen ontvangen: dit stel je weer in op het horloge zelf geloof ik. Inmiddels ben ik vergeten hoe ik het heb ingesteld en ik kan het ook niet meer terug vinden. Wat ik daarvan dus verwarrend vind is dat dit soort instellingen verspreid zijn over de app, het horloge en het dashboard, Liever had ik alles bij elkaar gehad. Hier komt opnieuw de “ingewikkeldheid” van het menu om de hoek kijken. Daar kan Garmin nog wel eea verbeteren vind ik.

Ik heb het horloge een tijdje lang als activity tracker gedragen, maar ben inmiddels weer overgestapt naar mijn Jawbone UP. Dat is een heel persoonlijke voorkeur. Overdag vond ik de Garmin een prima horloge om ook zo te dragen, maar ‘s nachts zat ie me toch in de weg. Van de UP, die een stuk smaller is, had ik minder “last”. Overdag is de Garmin prima als gewoon horloge te dragen, zeker ook omdat de bandjes verwisselbaar zijn voor wat minder opvallende kleuren, en de klokjes ook inwisselbaar zijn door deze via de Garmin Connect store te downloaden (gratis!). In die Connect Store vind je trouwens nog veel meer apps die je op het horloge kunt laden (ik zei toch, flexibel?). Zo kun je het horloge uiteindelijk helemaal inrichten naar eigen wens.

Pluspunten en minpunten

Garmin Forerunner 235-10

Zoals uit het bovenstaande verhaal wel blijkt ben ik grotendeels positief. De Garmin heeft een helder duidelijk scherm dat je naar eigen wens kunt indelen, is bijzonder flexibel wat inprogrammeren van workouts en andere apps betreft en is heel nauwkeurig qua hartslagmeting. Het horloge is licht en zit prettig om je pols, en is een mooie eyecatcher.

Nadelen vind ik dus dat ie toch net iets te groot is als sleeptracker voor ‘s nachts, en dat ik het menu en alle opties vrij onoverzichtelijk gegroepeerd vind. Door dat laatste is het denk ik uiteindelijk lastig om echt het onderste uit de kan te halen bij dit horloge, en ik ben toch echt wel wat gewend qua onoverzichtelijke menustructuren.

De adviesprijs van deze Forerunner is €349,- op de site van Garmin zelf. Inmiddels kun je hem al wel voor wat goedkoper krijgen als je goed zoekt. Zo is hij bijvoorbeeld bij Fitshop.nl te koop voor €299,- op het moment van schrijven.

Vind ik dit horloge een aanrader? Ja! Wat mij betreft wel 🙂

23 thoughts on “Gadgetreview: Garmin Forerunner 235”

  1. Hee Wendy, leuk dat je ook ‘aan de garmin bent’! Wat je zegt over de menustructuur ben ik met je eens, ik moet vaak ook zoeken. Na verloop van tijd ga je er waarschijnlijk wel wat meer logica in ontdekken 🙂
    En volgens mij kan ik nog wel van je leren over de opties (trainingen en apps), want ik gebruik best weinig van de mijne 😉

  2. Leuke review. Ikzelf ben al jaren een fervent Garmin fanaat. In november heb ik de 235 gekocht en heb ik mijn 3e 305 in de mottenballen gedaan. Ik loop nu al sinds 2007 met een Garmin. De menustructuur is “ingewikkeld” maar ik ben er ondertussen aan gewend en weet mijn weg te vinden. Wat mij iedere keer positief verrast is de uitgebreide mogelijkheden van het horloge en de integratie met de app op de telefoon en via de internet browser. Enige minpuntje vind ik de hartslagmeting bij intervallen. Vooral na een versnelling terug naar rust heeft de hartslagmeting moeite om naar het lage niveau terug te zakken. Met een hartslagband heb ik dit probleem niet. Dit heb ik opgelost mijn door hartslagband tijdens intervallen te dragen, want deze kun je gewoon als externe hartslagmeter koppelen aan de 235.

    Wat is je Garmin naam? Dan kunnen we vrienden worden. De mijne is AdridB

    1. Goede tip over de intervallen, ik zal daar eens op letten of de hartslag weer terug gaat naar acceptabel. Ik heb je inmiddels uitgenodigd via de app!

  3. Wellicht een paar tips waar mogelijk iemand wat aan heeft. Eea werkte op mijn 620 in elk geval:
    – Mijn horloge zet de GPS aan als deze aan de lader ligt. Dat betekent een snelle fix zodra je hem van de lader afhaalt
    – Als je een run opslaat, kan je deze rechtstreeks vanaf het horloge (als USB-stick, zeg maar) als GPX bestand in de meeste sites (Runkeeper, Endomondo, enz) importeren. Dat kan ook via GarminConnect, maar hoeft dus niet.
    – Optische hartslagmeters kunnen soms je loopcadans op te pakken ipv je hartslag. Oplossing is vaak de band net iets strakker zetten. (De 620 heeft dat overigens niet, ik heb een losse Mio band)

  4. Kijk, dit was precies wat ik zocht! Was lang in dubio tussen de TomTom en de Garmin, maar na het lezen van deze review gaat het toch de Garmin worden. Thx! 🙂

  5. Hoi, een leuke review en heb zelf de 235 nu 2 maanden in gebruik. Het menu met de opties is inderdaad even tobben, maar waar ik niet uit kom is: hoe kan ik van een komende wedstrijd een gpx file op mijn horloge krijgen. Heb me suf gezocht, maar ben er dus nog niet achter. Iemand nog tips en trucs?? Grt Jorunner.

  6. Ik ben ook heel blij met mijn 235 forerunner. Alleen mijn instelling mile/kilometer etc. moet ik elke keer opnieuw instellen elke keer weer terug gezet. Weet iemand wat ik fout doe?

      1. Tim,

        Probeer dit eens in te stellen op Garmin Connect en dan je Forerunner te koppelen en te synchroniseren via Garmin Express. Weet niet of het werkt, maar probeer het

  7. Hallo, ik heb dit toestel nu 3 maanden en het is echt super. Ik heb enkel spijt dat ik het niet eerder kocht.
    Naam is Rub1con76

  8. vraag: ik heb de hartslag van de garmin som wel vioa runkeeper op ijn oortjes en soms niet. Meer ervaringen?
    Laurens

  9. Ik ben ook heel tevreden, jammer dat ik de zwemafstand in een zwembad er niet mee kan meten. En inderdaad lastig om een interval training er op te programmeren. Het is me wel eens gelukt maar hoe doe je dat ook alweer?

    1. Interval kun je het beste via Garmin Connect website maken. Als je dat gedaan hebt kun je of je horloge aan je computer aansluiten en naar je horloge overzetten. Nog handiger is via je app op je telefoon via workouts naar je horlige sturen via bluetooth. Super simpel.

  10. Ik heb de forerunner nu 3 maanden. In eerste instantie erg tevreden, ik maak vooral gebruik van de “basisfuncties”. Echter de laatste paar trainingen doet de hartslagmeter “raar”. Hij loopt op tot 161 bpm en blijft daar de gehele loop precies op hangen. Of ik nou een 8% stijgingspercentage heb of rustig heuvel af loop. Als ik de training beëindig en de trainingsfunctie uit zet, pikt ie wel een andere hartslag op.
    Andere mensen die dit fenomeen meegemaakt hebben? Kan t mogelijk komen door veel transpiratie?

    1. Hoi Joeri, ik heb eenzelfde probleem.. Bij mij blijft de Garmin op 140 hangen. Ook in eindsprint. Als ik klaar ben met de run en data heb opgeslagen krijg ik weer een goede hartslag. Garmin ontkent dat dit een structureel probleem is. Ik kan het haast niet geloven.

      1. Altijd raar om te lezen als je zelf al sinds november 2015 dit horloge gebruikt. Ik ervaar niet dezelfde problemen. Over de hartslagmeting ben ik redelijk tevreden. In mijn workouts train ik met hartslagzones en dit moet goed werken anders heb ik aan het horloge niets. Zoals ik het ervaar werkt het goed. Enige kanttekening die ik heb is bij interval trainingen en dan vooral wanneer ik van tempo terug ga naar rust. De hartslagmeting heeft dan veel tijd nodig om terug te komen in de lagere herstelzone. Overigens zijn er al de nodige tests gedaan over de accuratesse van de hartslagmeting op de pols met de Garmin Forerunner 235. De meting op de pols is vergeleken met een meting met een hartslagband om de borst. Over het algemeen zijn de resultaten van de 235 goed. Kijk maar eens op https://www.dcrainmaker.com/2015/11/garmin-fr230-fr235-review.html

        Mijn conclusie: ik ben tevreden en het werkt goed.

        Advies:
        1) kijk of je software op je horloge up-to-date is;
        2) draag het horloge gewoon op de pols en niet te strak.

        Kijk ook eens op het Forum van Garmin:
        https://forums.garmin.com/forum.php

      2. Ik heb daar ook last van, in het begin niet maar nu al voor de 2e keer, misschien een produktiefout want jullie hebben hem ook in 2017 gekocht zie ik.

    2. Altijd raar om te lezen als je zelf al sinds november 2015 dit horloge gebruikt. Ik ervaar niet dezelfde problemen. Over de hartslagmeting ben ik redelijk tevreden. In mijn workouts train ik met hartslagzones en dit moet goed werken anders heb ik aan het horloge niets. Zoals ik het ervaar werkt het goed. Enige kanttekening die ik heb is bij interval trainingen en dan vooral wanneer ik van tempo terug ga naar rust. De hartslagmeting heeft dan veel tijd nodig om terug te komen in de lagere herstelzone. Overigens zijn er al de nodige tests gedaan over de accuratesse van de hartslagmeting op de pols met de Garmin Forerunner 235. De meting op de pols is vergeleken met een meting met een hartslagband om de borst. Over het algemeen zijn de resultaten van de 235 goed. Kijk maar eens op https://www.dcrainmaker.com/2015/11/garmin-fr230-fr235-review.html

      Mijn conclusie: ik ben tevreden en het werkt goed.

      Advies:
      1) kijk of je software op je horloge up-to-date is;
      2) draag het horloge gewoon op de pols en niet te strak.

  11. Ik heb al verschillende stekkers geprobeerd om via het stopcontact mijn Forerunner 235 op te laden, helaas doet geen enkele het. Lastig om alleen via je laptop op te kunnen laden, zo moet je dus altijd en overal je laptop mee naar toe nemen. Iemand hier een oplossing voor?

    1. Bij mij werkt het met een standaard USB stekker. Het scherm gaat niet naar het laadscherm zoals bij de computer maar hij laadt wel.

  12. Kan je bijvoorbeeld ook “gewone” workouts doen zoals fitness of is dit horloge echt alleen geschikt voor hardlopen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.