Select Page

Shin SplintsHet was de bedoeling dat hier vandaag een review zou staan van mijn nieuwe schoenen – want die zou ik inmiddels wel ingelopen hebben met mijn marathon schema. Niets daarvan – in plaats van lekker lopen zit ik op het moment even aan de kant. Met de gevreesde shin splints. Denk ik.

Toen ik terug kwam van de CPC had ik die avond behoorlijk zware benen. Maar hey, ik had dan ook net weer 10 kilometer gelopen en mijn voorbereiding was niet geweldig geweest. De woensdag daarop wilde ik een stukje rennen en ging ik zowat kruipend naar huis van de spierpijn. Dacht ik toen. Even rust nemen maar, en zaterdag lekker weer aan de slag met de Running Club. Ik schafte wel nieuwe schoenen aan die me beter zouden ondersteunen bij de langere runs die op het programma stonden in mijn gang naar de halve marathon.

Die training ging best goed, 9,5 kilometer. De maandag daarop liep ik er ‘s avonds 3 maar dat ging niet van harte, ik had nog steeds best last. De woensdag stond een duurloop van 8 kilometer op het programma. Ik kwam nog niet eens de straat uit – jeetje wat deed dat zeer! Kan toch geen spierpijn meer zijn? Ik kroop achter de computer en zocht op mijn symptomen. Uhoh.

Shin Splints

Ik dacht dat de pijn van shin splints zich aan de voorzijde van het scheenbeen zou bevinden, maar dat bleek niet waar. Het zit boven je binnenste enkel, aan de rand van je scheenbeen. Check.

Shin splints komen vaak voor als je te snel te ver wilt als “beginnende loper”. Check

Shin splints krijg je als je overproneert (met je enkel naar binnen zakt als je neerkomt) – check – en je op schoenen loopt die eigenlijk te neutraal zijn (te weinig steun bieden op plekken waar je doorzakt) – check.

Oei. Remedie? Acuut stoppen met lopen, want van doorlopen wordt het chronisch. Shit. Rust nemen. Shit. Ik was net zo lekker onderweg en enthousiast. Veel ijsen, en daarna langzaam weer opbouwen, en dan het liefst op een zachte ondergrond.

Mijn flyknits gaan voorlopig in de kast, want die bieden te weinig steun. Ik probeer twee keer per dag te ijsen. Op de dag dat ik dit schrijf, zaterdag, heb ik er nog wel last van. Ik hoop dat de pijn komende woensdag weer verdwenen is, want dan ga ik voor het eerst weer voorzichtig een mini-rondje proberen. Als het dan niet weg is, volgt de gang naar de fysiotherapeut. Wish me luck?