Select Page

Afgelopen zondag liep ik de Utrechtse Singelloop – het moest een trainingsrondje worden. Haha. Jaja. Lees je mee?

Zondag 28 september Singelloop Utrecht (10K) met collegaโ€™s. Ik ga hier gewoon voor een trainingsloop, niet voor een PR. Zeg ik nu. Haha :)

Ik weet nog heel goed dat ik dit typte, in mijn vorige stukje. Op aanraden van een van de trainers bij de Running Club Breda kon ik deze race prima meelopen, als ik het maar als een trainingsloopje beschouwde. Ik ging dan ook totaal zonder zenuwen naar Utrecht. Het was warm, ik had een kort broekje en topje aan, zou parkeren bij een collega en van daar uit reden we gezamenlijk op de fiets naar het bedrijvenpark.

Startnummers opgespeld, zweetbandje gehaald, op naar het startvak. We stonden in het vak direct achter de wedstrijdlopers en de allersnelste individuele lopers (zo’n vak waarvoor je je moet classificeren). Achter ons vak kwam de rest van de individuele lopers. We dachten nog, die zullen wel balen met zo’n vak aan trage businesslopers voor zich. Klaar? Start? Go!

 

De race

Kilometer 1-2

Ik begin op een lekker tempo. Mijn collega’tje J loopt iets van me weg, de andere drie collega’s ben ik al uit het oog verloren. Zij lopen allen harder dan ik, schat ik. Geen probleem. Ik blijf J nog een hele tijd voor me zien. Mijn horloge staat niet helemaal goed zie ik, ik zie mijn pace niet. Verwoed druk ik op wat knopjes. Oh. 6.30. Haha. Te hard. Tuurlijk. Altijd aan het begin van een race. Ik loop lekker.

Kilometer 3-4

Ik loop nog steeds ergens onder de 7. Nergens last van, behalve van de warmte. Het is 22 graden in de schaduw, dus in de zon zal dat wel flink oplopen. De twee startvakken achter ons komen ons allang voorbij gedenderd. Het is weer zo’n race waarbij ik alleen maar ingehaald word. Dat is niet fijn, maar het is nu eenmaal zo, dus ik moet dat maar los laten. Ik mis mijn muziek – had besloten zonder muziek te lopen om van het publiek te genieten, maar het is helemaal niet zo druk jammergenoeg.

Kilometer 5-6

Nu heb ik het wel wat zwaar. De warmte speelt me echt parten. Mijn hartslag zit vrij hoog. Bij 4,5 staat een waterpost, ik grijp twee bekertjes. Ga even rustig lopen om de ene op te drinken en de andere over me heen te gooien. Ik weet dat de man van J op kilometer 6 staat met haar twee kinderen en een spanbordje. Hop, lopen, ik wil ze lachend voorbij kunnen rennen!

Kilometer 7

Ik ben C en de kindjes voorbij, en nu ga ik echt zweten als een malle van de hitte. Mijn hartslag schiet omhoog. Ik besluit even te wandelen om te voorkomen dat ik oververhit raak en om mijn hartslag wat te laten dalen. Het is per slot van rekening een trainingsloopje, remember?

Kilometer 8-9

Ik ben weer gaan rennen en ga nu ook niet meer stoppen. Mijn tempo is nog steeds behoorlijk vlak (misschien toch door het ontbreken van muziek?) Ik haal mensen in die zijn gaan wandelen. Ik haal ook hier en daar wat business lopers in. Altijd fijn haha. Bij kilometer 9 kijk ik op mijn horloge en zie dat ik nu 1 uur en 3 minuten gelopen heb. He? Inclusief dat stuk wandelen? Als ik nu aanzet kan ik onder mijn PR van vorig jaar op de Singelloop Breda duiken?!

Al joelend de finish over!

Finish

Op 9,4 kilometer kom ik een bocht om en zie ik een lange rechte laan vol publiek en hardlopers. In de verte een grote boog. Wat? De finish al? Ik zet wat aan. Het is toch nog iets verder dan ik dacht, maar who cares, ik ben er toch bijna. Ik loop van 6:55 naar 6:45 naar 6:30. De finish is dichtbij. Ik zet nog verder aan, er is nog zat energie voor een eindsprintje. Joelend kom ik met 4:14 over de finish. Mijn horloge zegt 1:10:45. Ik weet dat dit een bruto tijd is, en dat ik het horloge heb aangezet vlak voor ik over de start ging. Ga ik onder de 1:10 duiken?

[su_table]

Medaille Tijd

[/su_table]

Uitslag

Omdat ik heb betaald voor graveren, weet ik onmiddellijk mijn eindtijd als ik terugloop van het graveertentje. Net niet onder de 1:10 – het is 1:10:29. Ik ben compleet uitgelaten! Niet alles gegeven, en gewoon zo maar een PR lopen! Achteraf blijk ik er vier te hebben gelopen, eentje op de 3 miles, eentje op de 5 kilometer, eentje op de 10 kilometer, en ook nog eens de meeste kilometers per uur ooit. Endomondo houdt dat allemaal leuk bij ๐Ÿ™‚ Ik ben verbluft.

Ik heb niet getraind op snelheid, maar op afstand. Het is alleen wel duidelijk dat regelmatig lopen, en afwisselen tussen kilometers maken, tempoloopjes en af en toe een intervaltraining met de RCB wel degelijk hun vruchten afwerpen. Eindelijk heb ik een gevoel van progressie en payoff, fantastisch is dit! Ik weet nu dat mijn doel voor volgend jaar, de 10 in een uur of minder, er gewoon in zit!