Select Page

Na het CPC geweld van vorige keer was deze week rustig wat hardlopen betreft. Niet wat ik wilde, maar het liep nu eenmaal zo.

CPC 10 kilometer, joehoe!

Wat was de CPC geweldig zeg! De hele weg naar huis heb ik in de trein zitten en staan stuiteren en ik fietste zo snel als ik kon naar huis om de medaille met de vorige te vergelijken. Het scheelde maar liefst 11 hele minuten, bizar! En als het parcours niet zo druk was geweest, dan was dat misschien zelfs nog meer geweest!

Daarna begon het me te dagen dat mijn linkervoet toch wel erg zeer deed. Ik had net na de finish ook al tegen Alyssa en Patricia gemompeld dat er iets prikte, maar de adrenaline denderde voort, de runners high zette in en op de terugweg had ik nergens last van. Inmiddels hinkte ik iets, au, wat deed daar zo zeer?

Toen ik mijn schoen uittrok zag ik onmiddellijk een rode vlek. Uhoh. En jup, mijn eerste hardloopnagel was een feit. Het teennageltje van mijn linker kleine teentje had zich in de teen ernaast geboord, en dat had zo te zien flink gebloed. Niets van gevoeld tijdens de wedstrijd maar het voelde nu niet heel erg lekker. Ik zal geen foto’s laten zien want het zag er echt niet zo netjes uit. Schoonmaken en intapen maar.

Verder had ik helemaal nergens last van. Geen spierpijn, geen blessures, niks. Ja, spierpijn in mijn bovenbenen nog steeds maar dat was echt van het lasergamen, want dat had ik voordat ik aan de run begon ook al. Fantastisch dus. Ik stuurde helemaal euforisch een berichtje naar mijn chi-running trainer die ook heel blij was dat ik elementen van het chi-runnen had kunnen toepassen en dat er zo’n duidelijk, positief verschil was.

Vanwege dat teentje en het toch wel erg vervelende wondje was het plan om een paar dagen te rusten en woensdag of zo weer te gaan lopen. Dat is uiteindelijk helaas niet gelukt. Door een combinatie van werk, en een zieke man thuis bleef er bitter weinig tijd over om een loopje te doen en als die tijd er wel was, zat ik voor pampus op de bank. De eerste maand nieuwe baan gaat me toch niet in de koude kleren zitten, ik ben echt hartstikke moe!

Zoladz test

Zaterdag paste het hardlopen eigenlijk niet heel lekker in de planning, maar ik moest en zou er toch voor gaan. Ik was al een aantal weekenden niet meegegaan met de Running Club en ik miste het. Deze keer was erg leuk – onze trainster Lisette (die net is geslaagd voor haar opleiding fysiotherapie en zelfs al een eigen praktijk begonnen is!) had bedacht dat we de Zoladz test gingen doen. Na een goede opwarming met een flink inlooptempo en wat coretraining begonnen we aan de daadwerkelijke test.

Bij de Zoladz test bepaal je een aantal hartslagzones die afhankelijk zijn van je maximale hartslag. Mijn piek ligt tot nu toe op 196, gemeten afgelopen zondag tijdens de sprint bij de CPC. De zones worden berekend door achtereenvolgens 50 slagen, 40, 30, 20 en 10 van je maximale hartslag af te trekken, waarbij -50 een herstelloop tempo is en -10 je wedstrijdtempo op korte afstanden.

Vervolgens gingen we 5×6 minuten op een afgemeten parcours een rondje lopen op deze verschillende hartslagen. En daarbij keken we hoeveel meters we liepen. Op die manier kun je per hartslagzone heel gemakkelijk je kilometers per uur berekenen. Als je dit meerdere malen per jaar doet, kun je zien of je vooruit gaat in bepaalde zones. Daarnaast geeft het je een goed handvat voor trainingen waarbij je in bepaalde zones moet lopen (interval, langzame duurlopen, etc). Hieronder zie je mijn resultaten.

Zoladz Test

Je ziet dat ik in de eerste drie zones keurig netjes op een stijgende lijn zit qua afstanden – iedere keer zo’n 100 meter erbij. Bij zone vier en vijf zwakt die curve wat af – je wordt moe en daardoor ga je bij dezelfde hartslag toch langzamer lopen. Maar toch – ik ben heel erg tevreden. Ik begin in mijn zone 5 tempo heel dicht tegen de 10 kilometer per uur te lopen, iets wat ook klopt als je kijkt naar mijn tijd van de afgelopen CPC. Mijn trainster zei ook: jij bent zo vooruit gegaan! Het is fijn om progressie te zien!

Heb jij wel eens een Zoladz test of een V02Max test gedaan? Train jij in zones of op gevoel?