Select Page

Ontbijten? Da’s voor watjes. Of eigenlijk niet geschikt voor luie meisjes die niet uit hun bed te branden zijn. Tuurlijk is niet ontbijten harstikke ongezond. Tuurlijk zou ik best de tijd kunnen nemen om ‘s morgens een fatsoenlijk ontbijt voor mezelf klaar te maken. In plaats daarvan draai ik me nog eens om, spring vervolgens in de auto met een rammelende maag en prop op mijn werk een latte macchiato en een moddervet croissantje naar binnen.

Niet zo slim.

Het probleem zit m ook een beetje in het tijdstip. Als ik op een christelijke tijd op mijn werk wil verschijnen, moet ik toch echt wel tussen zeven uur en half acht de deur uit. En met zo’n slakkegang als ik in de ochtend heb, betekent dat eigenlijk wel rond zes uur op staan. En sorry hoor, maar rond die tijd krijg ik echt geen bruine boterham met pindakaas weg.

Oplossing? De smoothie! Zo klaar, je kunt er net zoveel gezonds instoppen als je zelf wilt en het glijdt ook nog eens zonder moeite naar binnen (ugh – ik krijg hier nu heel vieze denkbeelden bij …). Meestal graai ik een variatie van vruchtensap, yoghurt en fruit uit de kast, en hops, in de blender. Ik doe niet aan afwegen maar gooi alles op goed gevoel bij elkaar.

Smoothie met fruit

* Yoghurt (of melk, of water, het is maar net wat je lekker vindt)
* Vruchtensap (als je yoghurt gebruikt, anders wordt je smoothie te dik)
* Vers of ingevroren fruit (ik neem meestal ingevroren mango, bosvruchten of aardbeien, en mik er dan nog een verse banaan of kiwi bij)
* Gebroken lijnzaad (goed voor de vezels, worden je darmen ook weer blij van)
* Suiker/zoetstof/honing naar smaak

En blenden maar! Meestal ontstaat er een smeuiige substantie die niet alleen lekker, maar ook erg gezond is. Als ik verse bladgroenten in huis heb, zoals spinazie, boerenkool of rucola, dan stop ik er daar ook nog een handje van in. Proef je amper, maar je hebt meteen ook een portie groenten voor die dag naar binnen. Enjoy!