Select Page

Wat is er lekkerder dan een ijsje met deze warme dagen? Het zijn alleen wel caloriebommen, zeker als je gaat voor de varianten met chocolade en roomijs. Zelf maken is super simpel, en je weet precies wat er in gaat. Kijk maar mee.

Toen ik tijdens het boodschappen doen tegen een kit aanliep van ijsjeshouders, bedacht ik me niet twee keer maar nam hem mee. Omdat ik tegenwoordig redelijk goed let op wat ik eet, heb ik altijd wel vers en diepvriesfruit in huis en het leek me met deze temperaturen leuk om eens ijsjes te maken in plaats van smoothies. Het bleek echt heel erg eenvoudig te zijn.

ijsjeshouders

Eigenlijk is ieder fruit wel geschikt. Ik merk dat ik een voorkeur heb voor de iets romiger fruitsoorten, zoals bijvoorbeeld mango, banaan en kiwi. Daar krijgt je ijsje net wat meer structuur van. Je kunt dan afwisselen met sappiger soorten vruchten zoals meloen en bosvruchten. Zo krijg je ook nog eens een leuk strepenpatroon in je ijsje.

Het recept

– 3 verschillende vruchtensoorten naar keuze in blokjes gesneden
– een klein beetje water of vruchtensap
– een blender of staafmixer

Snijd de vruchten in kleine blokjes zodat je ze beter kunt pureren. Bij stevige vruchten is het fijn om er een klein beetje water of vruchtensap bij te doen, zodat de puree wat smeuiiger wordt. Vruchtensap bevat vaak wel suiker, maar ik merkte dat het de smaak van de vruchten wel versterkte en dat is wel erg lekker bij een koud ijsje.

Yummie!

Vul de houdertjes laagje om laagje met de verschillende soorten vruchtenpuree en zet ze een paar uur in je vriezer. Aangezien mijn houdertjes van siliconen zijn, kan ik ze er daarna zo aftrekken, en houd je een mooi ijsje op een stokje over. Het voorbeeld dat je hier ziet bestaat uit mango, bosvruchten en galiameloen.

Je kunt hiermee natuurlijk eindeloos varieren door bijvoorbeeld verse kruiden als munt of basilicum toe te voegen. En ik vraag me ook af of een smaak als komkommer het lekker zou doen tussen twee vruchtenlaagjes. Lekker! Laat die zomer maar komen!